PENGENALAN
Sebuah
drama memiliki daya yang kuat untuk mengajak pemerhatinya ke dunia yang menguji
pemikiran, paling tidak, menyedarkan khalayak akan situasi yang cuba
digambarkan. Jika dilihat pada perkataan “drama” itu sendiri, ia berasal dari
kata Yunani, draomai yang bererti
berbuat, bertindak, bereaksi dan yang seerti dengannya. Umumnya pula, drama itu
berbentuk naskhah yang menggambarkan kehidupan dan watak manusia dalam
bertingkah laku dan boleh juga dipentaskan. Maka jika didalami semuanya, dapat
dianggap peranan drama ini dalam menjadi agen menyampaikan suatu mesej kepada
subjeknya (khalayak) tetapi terpulang kepada garapan penulisnya dalam mencorak “kanvas”
penulisannya. Jadi, suatu naskhah berkualiti itu juga tidak dapat lari dari soal
siapa gerangan penulisnya. Drama “Mahkamah”, naskhah cetusan idea Awang
Abdullah, merupakan sebuah drama pendek yang menduga pemikiran pembaca melalui
aturan cerita yang tersusun dan ringkas. Awang Abdullah boleh disifatkan
sebagai seorang pengarang angkatan baru. Namun aktiviti berkaryanya sudah lama
tumbuh iaitu sejak tahun 1970-an lagi. Di samping aktiviti penulisan skrip,
beliau juga aktif dalam dunia persajakan. Antara hasil karya beliau selain
“Mahkamah” termasuklah Sajak-Sajak Telegram, Memori Bukit Besi dan Susakurasan.
Kembali kepada drama “Mahkamah”, naskhah ini telah menjadi sebahagian daripada
komponen sastera (KOMSAS) bagi Tingkatan 2. Daripada tajuk drama ini sahaja
kita dapat membayangkan bahawa situasi yang berlaku pasti ada kena mengenanya
dengan mahkamah tidak kira dari aspek latar, penceritaan dan sebagainya.
SINOPSIS
Sebagai
sinopsis, drama ini memaparkan tiga kes yang menjalani perbicaraan. Kes pertama
ialah Bulat bin Gentel. Dituduh menyebabkan kematian seorang nenek berusia 99
tahun di Taman Sekebun Bunga. Bulat tidak mengaku bersalah. Menurut pendakwa
raya, nenek itu terpijak kulit pisang yang dibuang oleh Bulat lalu terjatuh dan
mati dalam perjalanan ke hospital. Peguam bela menerangkan fakta, bahawa Bulat
membuang kulit pisang itu ke dalam tong sampah. Walau bagaimanapun, seekor
kambing yang lapar datang menyelongkar tong sampah dan menyebabkan kulit pisang
tercampak ke jalan raya. Ketika itulah nenek tersebut terpijak kulit pisang dan
terjatuh. Peguam bela berpendapat pemilik kambinglah yang harus didakwa kerana
membiarkan kambingnya berkeliaran. Bulat dibebaskan daripada dakwaan kerana
pihak pendakwa gagal meyakinkan mahkamah bahawa Bulat bersalah. Setelah
mahkamah berhenti berehat, maka kes kedua pula disambung. Kes kedua iaitu kes
Ajinomoto yang dituduh mencuri seekor beruk bersubsidi dalam stor JKK Ulu
Dungun. Ajinomoto mengaku bersalah. Dia mahu memulangkan beruk yang sedang
hamil itu. Namun, dia ingin memelihara pula anak beruk yang bakal lahir itu. Mahkamah memerintahkan beruk hamil
berkenaan dipelihara oleh Ajinomoto sehingga selamat melahirkan anak. Namun
sementara ibu beruk itu di dalam pantang, Ajinomoto perlu menggantikan tugasnya
memanjat pokok kelapa. Sekali lagi mahkamah berhenti berehat setelah kes kedua
selesai. Seterusnya bersambung dengan kes ketiga di mana Bujang bin Senang
didakwa memukul isterinya Siti Payung binti Haji Kedekut. Bujang tidak mengaku
bersalah. Siti mendakwa suaminya menipu ketika mendapatkan keizinan untuk
berkahwin lain. Siti telah mendedahkan keburukan suaminya di mahkamah itu. Siti
meminta suaminya menceraikan isteri keduanya, sebaliknya suaminya salah faham
dan menceraikan Siti pula. Siti mengamuk setelah mendengar lafaz talak daripada
Bujang.
ANALISIS DRAMA
Apabila
menelusuri keseluruhan cerita dan melihat makna disebaliknya, terdapat beberapa
aspek yang boleh disentuh. Namun, penulisan ini akan fokus
kepada aspek watak dan perwatakan, latar, dan akhirnya menjurus kepada
pendekatan imperatif serta pemikiran yang terkandung di dalamnya sehingga dapat
dikaitkan dengan realiti yang berlaku di sekeliling. Pemikiran ini termasuklah
rasa dan makna, emosi dan sentimen, serta modal insan yang seterusnya dihubungkaitkan
dengan realiti hari ini.
Watak & Perwatakan
Bercerita
tentang watak dan perwatakan, terdapat pelbagai individu diwujudkan Awang
Abdullah dengan penamaan watak yang begitu seiras dengan makna tersirat yang
ingin disampaikan.
A)
Hakim
Watak
utama adalah hakim, pendakwa raya dan peguam bela yang berada dalam situasi
ketiga-tiga kes iaitu kes Bulat, kes Ajinomoto dan kes Bujang. Hakim dilihat
sebagai seorang yang adil dan saksama. Ini dapat dibuktikan ketika kes Bulat
sedang berlangsung. Bulat adalah seorang yang miskin dan tidak mampu mengupah
peguam bela sendiri. Demi memberikan khidmat dan perbicaraan seadilnya kepada
Bulat, hakim mengarahkan supaya dia dibela oleh seorang peguam secara percuma.
Hakim juga seorang yang rasional. Beliau mendengar hujah-hujah pendakwa raya
dan peguam bela terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan.
Kerasionalan ini memberi satu gambaran bahawa keadilan itu adalah suatu perkara
yang diangkat tinggi dalam institusinya. Sifat prihatin juga dilihat wujud
dalam watak hakim ini. Di dalam kes Ajinomoto, tertuduh diarahkan untuk
memulangkan ibu beruk setelah tempoh pantang selama empat puluh hari. Hakim
bersifat prihatin terhadap keadaan ibu beruk yang akan melahirkan anak. Selain
itu, perwatakan yang dilihat ketara dengan hakim ialah karakternya sebagai
seorang yang bertanggungjawab. Hakim menjalankan tugasnya dengan penuh dedikasi
dan memastikan keadaan di mahkamah tidak kecoh.
B)
Pendakwa Raya
Seterusnya
ialah pendakwa raya. Sebagai seorang pendakwa, watak ini dilihat sebagai
seorang yang berilmu pengetahuan. Di dalam aliran cerita pada babak perbicaraan
Ajinomoto, pendakwa raya telah berjaya menerangkan maksud dan istilah beruk
subsidi dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dengan menggunakan kamus
sebagai bahan rujukan berasas. Akibat daripada keadaan ini, watak juga bersifat
seorang yang bijak dan licik. Watak dipuji oleh hakim setelah berjaya
menerangkan tentang beruk subsidi tanpa menimbulkan sebarang keraguan terhadap
kesasihan maklumat yang diberikan kepada pihak yang mendengarnya.
C)
Peguam Bela
Peguam
bela pula digambarkan sebagai seorang yang tidak menepati masa. Ini berlaku
ketika kes Bulat hendak dimulakan, tetapi peguam bela masuk agak lambat ke
ruang perbicaraan, Watak ini juga dilihat sebagai seorang yang licik kerana
berjaya melepaskan Bulat bin Gentel daripada tuduhan menyebabkan kematian
seorang nenek tua. Walaupun perwatakannya tidak selari dengan karakter yang
sepatutnya ada pada seorang peguam bela, namun ada juga kebaikan yang
dihidupkan kepada watak ini. Contohnya sifat tegas yang ditonjolkan. Peguam
bela beberapa kali mengingatkan pendakwa raya supaya tidak mengganggunya
berhujah dan tidak mengganggu perjalanan mahkamah. Hal ini berjaya membuatkan
hakim mengeluarkan kad kuning kepada pendakwa raya. Watak juga bersifat baik
hati kerana memberikan khidmat secara percuma kepada Bulat yang miskin.
D)
Bulat Bin Gentel
Bulat
bin Gentel adalah seorang yang pengotor kerana membuang sampah merata-rata.
Namun demi kepentingan dirinya dalam perbicaraan, Bulat sanggup menipu dengan
menggunakan kambing sebagai alat meloloskan diri dari pertuduhan.
E)
Ajinomoto
Ajinomoto
pula adalah individu berbangsa Jepun yang
tidak memahami bahasa Melayu. Tetapi dia telah mengaku bersalah dan
masih berniat untuk menjaga beruk bersubsidi walaupun pertuduhannya ialah
mencuri beruk JKK Ulu Dungun tersebut. Ini menonjolkan sifat penyayang
Ajinomoto terhadap binatang.
F)
Bujang Senang
Bujang
Senang adalah seorang yang miang dan licik dengan hidup berpoligaminya yang
mendapat tentangan isteri pertama (Siti Payung binti Haji Kedekut).
G)
Siti Payung Binti Haji Kedekut
Siti
Payung pula adalah isteri kepada Bujang Senang yang cirinya tidak mudah dipermainkan.
Watak ini dilihat sanggup melakukan apa sahaja demi mempertahankan apa yang
dirasakan wajar dan betul. Ini tergambar dengan setiap keburukan suaminya yang
dimaklumkan kepada hakim sebagai tanda protesnya kepada tindak-tanduk si suami.
Latar
Setiap
watak yang dicipta berlangsung dalam latar masa yang sama iaitu pada waktu
siang di sesi perbicaraan mahkamah. Latar tempat adalah di mahkamah. Menyentuh
tentang latar masyarakat pula, terdapat beberapa latar yang dapat diperolehi.
Pertamanya, masyarakat yang tidak releven. Masyarakat yang digambarkan
memperlihatkan situasi perbicaraan pada suatu kes yang remeh dan seharusnya
boleh diselesaikan tanpa melibatkan mahkamah.
Latar masyarakat berbilang bangsa juga dapat dikenal pasti. Bukan sahaja
kaum Melayu, malah bangsa Jepun juga diwujudkan dalam drama ini. Masyarakat
yang bersistem juga boleh dikaitkan dengan drama ini. Mereka memiliki institusi
kehakiman yang membela insan tertuduh daripada didakwa bersalah dan dikenakan
hukuman.
Sebagaimana
yang difahami, pendekatan imperatif itu bertolak daripada modul drama realisme,
iaitu rentetan peristiwa yang benar-benar berlaku dalam kehidupan masyarakat
dan kebudayaannya tetapi tidak mengemukakan sebarang kesimpulan. Khalayak
dibawa memasuki satu wacana persoalan kehidupan, kadangkala diapi-apikan dengan
sengaja, dan akhirnya khalayak sendirilah yang membuat kesimpulan menurut acuan
aliran masing-masing. Apabila melihat pengakhiran kepada
drama “Mahkamah”, tiada resolusi yang disajikan kepada khalayak kerana ianya
berakhir dengan adegan isteri kepada Bujang mengamuk dan lampu dimatikan. Ini
bermaksud penulis meminta khalayak mengambil pendirian masing-masing dan
membuat kesimpulan sendiri setelah teks memaparkan persoalannya. Ini selari
dengan teks imperatif yang mengizinkan khalayak itu mengidentifikasi dirinya
dengan sebarang kumpulan, kelas atau aliran pemikiran tertentu. Ini bermakna
juga mereka melihat drama dari sudut konteks diri masing-masing.
Rasa
dan Makna
Jalan cerita dan kewujudan watak ini
adalah dua bentuk langkah dalam penulisan drama
yang boleh dianalisis maknanya. Dalam berkarya dan menulis secara bersastera, teks muncul sebagai salah satu
bentuk ekspresi rasa dan makna halus yang ditunjangi
aliran budi dan jiwa kebudayaan karyawannya. Teks menceritakan tentang kronologi peristiwa, digubah menurut
plot cerita, dijalin kemas menerusi dialog dan persimbolan
sehinggalah tergubah suatu penceritaan yang menyampaikan rasa dan maknanya. Rasa dan makna itulah
dihidupkan menerusi kombinasi unsur-unsur yang datangnya
dari dalam teks dan dari luar teks. Makna yang tersirat tidak muncul dalam teks, tetapi disampaikan kepada
khalayak dalam bentuk prakata bagi teks yang telah diterbit. Dalam “Mahkamah”, tidak mungkin Awang Abdullah
memberikan garapan yang
memiliki makna dan rasa secara terus. Beliau secara tersirat telah mengajak khalayak merungkai kias-kias cerita bagi
menyelami apakah mesej sebenar yang cuba disampaikan.
Di sini, akan wujud pendekatan yang digunakan bagi merungkai teks dan makna bagi sesebuah drama. Soal
rasa dan makna ini akhirnya berbalik kepada penulis
itu sendiri. Apa yang cuba digambarkan, apa isi tersurat dan tersirat yang perlu dirungkai dan apa makna disebalik kiasan
yang penulis selitkan di dalam penulisan
adalah antara persoalan yang mungkin dibayangkan khalayak dalam menginterpretasi karya “Mahkamah” ini.
Emosi dan Sentimen
Sesuatu
yang ,menarik ialah bagaimana emosi dan sentimen diperlihatkan secara kiasan di dalam drama ini. Penamaan bagi
watak-watak tertuduh sahaja sudah jelas membuktikan
kiasan ini dan makna disebaliknya. Akal Melayu sudah teruji dengan tindakan yang bijaksana selama mereka tidak
diselaputi oleh emosi dan sentimen. Ini terbukti
melalui setiap ciptaan kiasan Melayu yang telah melalui ujian masa serta ujian penggunaannya dalam masyarakat. Bidalan
dan pepatah merupakan “peribadi” atau
ciri-ciri bangsa kerana ia menggambarkan watak ahli-ahli bangsa tersebut melalui kehidupan bermasyarakat dengan
amalan dan lingkungan budayanya. Orang Melayu
terutamanya di kalangan masyarakat feudal pada zaman dahulu sentiasa berfikir panjang dalam menyatakan hasrat,
kehendak, nasihat, teguran dan kritikan kerana
berhati-hati serta bimbang akan menyinggung perasaan orang lain. Maka, mereka lebih gemar menggunakan kiasan
sebagai salah satu medium untuk menyampaikan
maksud yang tersirat. Walaupun niat sebenar untuk menyampaikan rasa emosi dan sentimen itu, namun
masih mengekalkan jiwa Melayu yang bersopan dan
beradat. Awang Abdullah telah menggunakan
stail ini dalam penamaan watak “Mahkamah”. Pertamanya dapat dilihat
pada Bulat bin Gentel. Kiasan ini jelas menunjukkan persamaan kepada tahi
hidung yang berbentuk bulat dan biasanya digentel sebelum dijentik merata.
Ini bertepatan dengan aksinya dalam cerita yang membuang kulit pisang
merata-rata. Sifat pengotor itu yang lebih sesuai dalam memaknakan kiasan
tersebut. Pada Ajinamoto pula, nama itu cukup memperlihatkan watak seorang
individu berbangsa Jepun yang tidak mengerti bahasa Melayu. Awang Abdullah
memilih nama ini berikutan jenama Ajinamoto itu sendiri yang cukup sinonim
dengan masyarakat kita di Malaysia. Mendengar pada namanya sahaja,
sudah tahu asalnya dari negara matahari terbit. Seterusnya ialah Bujang
Senang yang secara bidalannya merujuk kepada buaya. Dalam konteks hari
ini, buaya darat itu lebih melihat kepada lelaki yang bersikap kaki
perempuan. Tanpa mencetuskan dialog yang menunjukkan watak adalah lelaki
miang, khalayak diberikan dengan tanggapan awal berdasarkan penamaan
Bujang Senang. Isterinya pula adalah Siti Payung binti Haji Kedekut. Dunia
hari ini, perkataan payung boleh sahaja menjadi sensitif kepada golongan
kaum hawa lantaran ‘payung emas’ itu adalah ganjaran mereka di
syurga sekiranya sanggup berkongsi suami dengan hawa yang lain. Namun,
rata-rata wanita sudah pasti berat hati untuk menerima kenyataan yang
mereka akan berpoligami. Ini cukup cantik dan ketara dengan penamaan Siti
Payung binti Haji Kedekut!
Kritis
Karya Awang Abdullah ini
juga tidak lari dari ajakan berfikir secara kritis.kepada khalayak. Jika
dilihat pada senario sekarang, sebahagian besar masyarakat seolah-olah
memahami maksud kritis itu dengan hal-hal yang negatif. Inilah realiti budaya
fikir masyarakat dewasa ini. Disebabkan itu, perkataan ‘kritis’ dan ‘kritik’
difahami dalam kesatuan makna yang sama. Justeru, kedua-dua perkataan ini amat
tidak disenangi disebabkan kefahaman seperti itu. Secara umum, perkataan kritis
berasal daripada perkataan Inggeris ‘critic’. Namun begitu, kata dasar ‘kritis’
merupakan perkataan Greek ‘Kriths’ yang bermaksud menimbang. Menimbang pula
bermaksud menilai, membezakan, memutuskan dan menyoal sama ada sesuatu perkara
itu benar atau sebaliknya. Sehubungan itu, pemikiran kritis tidaklah sekadar
disempitkan pengertiannya kepada soal-soal mengkritik. Ia harus difahami,
dihayati dan dipraktikkan. Jika dilihat aspek pemikiran kritis ini, drama
“Mahkamah” membawa kita kepada pelbagai sudut pemikiran. Melihat kepada
situasi mahkamah dan mengaitkannya dengan realiti institusi tersebut
pada hari ini, dapat dirungkai apa yang tersirat dalam setiap plot cerita. Institusi
kehakiman itu merupakan satu medan mencapai keadilan. Jika diamati dalam
penceritaannya, Awang Abdullah mempamerkan tiga kes yang kesemuanya adalah tidak
relevan untuk dijadikan kes, lebih-lebih lagi hal remeh dan boleh diselesaikan
di luar mahkamah. Satu lagi perkara yang dapat difikirkan di sini
ialah ketelusan institusi kehakiman. Walaupun hakim adalah seorang yang adil,
namun keputusannya dalam membuat tindakan susulan
adalah bergantung juga kepada fakta-fakta yang dikemukakan daripada kedua
peguam bela dan pendakwa raya. Ini menimbulkan buah mulut yang mengatakan yang
bersalah boleh dibebaskan dan yang tidak bersalah juga boleh dipenjara. Nasib
mereka seolah-olah terletak pada tangan peguam yang membela mereka. Ini sangat
bertentangan dengan institusi kehakiman di akhirat yang sudah pasti sentiasa
betul. Penulis berjaya memperlihatkan realiti itu dalam penceritaannya.
Walaupun pada hakikatnya Bulat bersalah, namun kerana pihak peguam bela berjaya
menimbulkan keraguan dengan mengatakan kambing yang menjadi punca, maka Bulat
didapati tidak bersalah. Walaupun teks di dalam drama ini berbaur komedi dan
penerimaannya dikatakan mudah, namun jika ditelusuri, makna dalam cerita ini
jauh melangkau kepada realiti yang berlaku dalam dunia sebenar.
Modal Insan
Nilai
insan atau keinsanan juga membawa kita kepada pemikiran bahawa banyak aspek pendidikan yang diperoleh walaupun
dengan hanya membaca karya sastera. Karya
ini termasuklah drama atau yang lainnya seperti novel, cerpen, dan puisi. Memetik nukilan Riris (2002), dalam bukunya: “mengingatkan karya
sastera yang selain dapat memperhalus budi dan mendewasakan manusia, juga mampu menggugah rasa dan pemikiran.
Pengalaman berfikir inilah yang sangat diperlukan
semua siswa (anak muda) dalam pertumbuhannya menjadi manusia utuh”. Secara lebih mendalam, akan melahirkan
modal insan yang berwatak terpelajar.
Zulkiflee
(2006) memberikan lima ciri insan sempurna yang diteladani daripada para Rasul iaitu:
1. Berfungsi
sebagai abid dan khalifah Allah SWT.
2. Manusia
perlu menjaga kemuliaan dan menjadi modal untuk manusia lain.
3. Mempergunakan
keupayaan sebagai cara untuk proses menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran.
4. Mengambil
pedoman daripada umat yang melanggar ajaran Rasul serta melakukan kerosakan
sebagai sebab untuk mendapat balasan Allah SWT.
5. Pembangunan
insan memiliki ciri-ciri muttaqin, shakirin, mukminin dan mukhlisin.
Oleh yang demikian,
berdasarkan pemahaman tentang konsep modal insan seperti dijelaskan, pencirian tersebut dapat dikaitkan
dengan watak utama dalam “Mahkamah”
iaitu hakim. Sebagai ketua dalam perbicaraan, watak ini perlu menjadi medan rujukan dalam menghasilkan keputusan yang
adil dan saksama. Ini dapat dilihat
daripada ketegasan hakim dalam setiap tindak-tanduknya semasa perbicaraan berlangsung. Sebagai pengajaran atau
pedoman kepada yang lainnya, hakim akan menjatuhkan
hukuman setimpal dengan setiap perbuatan pesalah. Namun, dalam babak terakhir yakni kes ketiga, Awang
Abdullah meninggalkan satu ruang berfikir yang
mengajak khalayak terlibat sama dalam mencari makna dalam interpretasi masing-masing. Ini menjadikan naskhah ini
sebagai bahan yang baik untuk dibaca walaupun
secara luarannya, teks ini berbaur komedi. Namun mesej disebaliknya menjangkaui lebih dari sekadar bahan gelakan.
Ia mengajak khalayak membawa bersama
pemikiran, yang seterusnya dapat dihubungkan dengan realiti yang berlaku di sekeliling.
KESIMPULAN
Walaupun
drama “Mahkamah” tampak mudah untuk difahami, namun makna di sebaliknya tidak
juga ditunjuk secara langsung, tetapi perlu difahami intipati sebenar di sebaliknya.
Ini bergantung kepada sejauh mana kefahaman dan pendirian pemerhati terhadap
situasi yang digambarkan dan mengaitkannya dengan apa yang berlaku di
sekeliling. Teks “Mahkamah” dikatakan mengikut kerangka imperatif kerana
bersandar dengan modul drama realisme tetapi tidak terus kepada kesimpulan.
Namun, kesimpulan itu tidaklah akan sama semuanya dengan satu sama lain kerana
di pengakhirannya, akan mengikut acuan interpretasi masing-masing. Pemikiran di
sebalik karya ini bukanlah sekadar jenaka dan gelak tawa watak-watak yang cuba
ditimbulkan, namun dari peringkat pemikiran yang lebih dalam, ianya dapat
dikaitkan dengan pemikiran berkaitan rasa dan makna, emosi dan sentimen, kritis
dan keinsanan (modal insan). Deduksinya, dapat dikatakan naskhah “Mahkamah”
oleh Awang Abdullah adalah sebuah karya yang boleh diangkat sebagai wadah
pemikiran dalam konteks masyarakat masa kini.

Assalamualaikum bagaimana saya hendak mencari naskah skrip penuh mahkamah karya Awang Abdullah ini
ReplyDeletebuku komsas antologi baik budi indah bahass tingkatan 2
Deletenth lah boss .. pndai" lah kau cari😂
DeleteBoleh emailkan pada saya di email mannfawzann@hotmail.com
ReplyDeletePlot..tak ade pon
ReplyDelete